Wat is beter, linkbuilding of content?

Linkbuilding is een aanvulling, niet een doel. Linkbuilding is voor heel veel startende ondernemingen een prima manier om vrij snel een betere “ranking” te verkrijgen. Je ziet in vrij korte termijn met verschillende tools dat jouw eigen website een betere score krijgt door op verschillende websites een backlink te krijgen. Maar dit moet eigenlijk een extra middel zijn en niet een doel.

Wat is beter, linkbuilding of content?

Content is de basis

Als je een bestaansrecht wilt hebben dan zou je op een aantal zaken kunnen focussen. Aangezien we niet allemaal Bezos heten is geld ertgenaan smijten totdat je de grootste bent vaak niet van toepassing. Dus ervanuit gaande dat je een kleine ZZP’er bent die net begint is het belangrijk dat je vanuit je eigen kennis en ervaring iets doet. Want als je kennis en informatie vanuit derden moet inkopen ben je vaak al failliet voordat je begint. Ik zeg niet dat het meteen een volle passie moet zijn. Maar het is wel beter om iets te beginnen waar je veel vanaf weet.

Het internet een hele mooie plek om geld te verdienen. Maar naast jou zijn er talloze concurrenten. Zolang jij zelf niet iets unieks hebt uitgevonden is mijn advies om iets uit passie of kennis te beginnen. En een combinatie van beide is in mijn optiek al een succes op zich. En je kuntfocus leggen op de massa maar de concurrentie is hevig. Dus een niche markt heeft vaak voor een beginnende ondernemer een hoger kans van slagen.

Wat is mijn doelgroep?

Wat voor website je ook hebt. Je doet het voor een bepaalde doelgroep en vrijwel altijd met een bepaald resultaat. Of je nou een blog hebt over sandalen, die je wilt delen met iedereen of een webwinkel in gekleurde sokken voor katten. Niet iedereen is jouw doelgroep.

Daar begint je proces. Wie, wat, waar en waarom. Laten we als voorbeeld nemen een sokkenwinkel voor katten.

Wie: Voor wie is jou onderwerp bedoeld. Dat is jouw doelgroep. Een brede doelgroep is kat eigenaren.

Wat: Die is ook niet moeilijk te bepalen. Dat is sokken voor katten.

Waar: Hier dien je een belangrijke keuze te maken. Laten we het voorlopig even op Nederlandse klanten houden. Dus je doelgroep is Nederland.

Waarom: En hier ligt jouw eerste content eigenlijk al voor je klaar. Hier leg jij uit waarom jij kattensokken verkoopt. Alle verschillende redenen die er zijn en de oplossing die jou product daarmee verhelpt. Mijn tip is: schrijf in een aantal vragen en oplossingen.

Voorbeeld:
Hoe bescherm ik mijn kat zijn pootjes als het heet is buiten?
Door onze opvallend gekleurde maar functionele kattensokken te gebruiken zijn de pootjes van uw poes of kater altijd beschermd tegen hete stenen, zand, metaal en andere warme ondergronden. Etc.....

En met deze tekst dek je meteen de vier vragen af. Alleen mensen met katten stellen de vragen waar je over schrijft. Dus dat is de “wie”. De taal is bepalend dus dat is de “waar”. Jouw product of oplossing is de “wat” en de vraag is heel duidelijk “waarom”.

Een goed en duidelijk geschreven tekst met een oplossing voor een probleem zal uiteindelijk voor een gezonde stroom aan bezoekers kunnen zorgen. Maar je moet wat geduld hebben. Zelf als je de geschreven tekst bij google laat indexeren betekent het niet automatisch dat je bovenaan komt te staan.

Linkbuilding als aanvulling van content

Dit de stap waar linkbuilding een perfecte aanvulling is op jouw geschreven content. Maar probeer wel  te zorgen voor relevantie. Want hoe hoger de relevantie hoe beter de tekst scoort. Relevantie kan op meerdere niveau’s. Maar begin met websites die iets met jouw onderwerp te maken hebben. Dus kattenforums, katten blogs e.d. Lukt dat niet dan kun je ook op andere websites links laten plaatsen. Startpagina’s is vaak een simpele stap. Het zijn geen sprongen maar het is een prima begin.

Tip: Doe niet aan een simpele linkruil. Dus jouw link komt op website a en een link naar website a komt op jouw website. Google vind deze links vrijwel geen waarde hebben en ze voegen dus ook weinig toe.

Betalen voor links

De kans is groot dat je soms wat geld moet uitgeven om op de betere websites een link te verkrijgen. Maar pas hier wel mee op. En doe het niet teveel. Google heeft in zijn richtlijnen staan dat dit ongewenst gedrag is. In alle jaren dat ik dit doe heb ik het nog niet meegemaakt, maar het kan zijn dat door het overtreden van deze regels google jouw website uitsluit. En laten we duidelijk zijn, een website die niet op google staat is een dooie website. Je kunt bezwaar maken maar dat kan maanden duren.

Advertenties

Een zeer effectieve stap is adverteren. Je kunt heel snel met google ads adverteren op jouw sterke zoekwoorden. Hiermee krijg je snel meetbare gegevens. Begin eerst klein. Naarmate je meer ervaring krijgt kun je meer sturen op conversies.

Organische links

Dit zijn de mooiste links. Ik heb de overtuiging dat een goed geschreven tekst in een niche markt heel vaak organische en relevante links krijgt. Het kan wel even duren maar deze zijn vaak het beste om te hebben.

Mijn conclusie: Linkbuilding zonder content is eigenlijk half werk. Content met linkbuilding is een winnende combinatie. Maar het kost tijd en moeite. En het lukt niet altijd. Maar dat hoort bij ondernemen.

User Comments (0)

Add Comment
We zullen uw e-mailadres nooit met iemand anders delen.